۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » درباره ما
  • 23 آبان 1394 - 14:48
  • 623 بازدید
  • ارسال توسط :

پژوهش عامل مهم تولید دانش، دانایی و پیشرفت است تا آن جا که میزان پژوهش های انجام شده در هر جامعه، شاخص توسعه یافتگی آن جامعه به شمار می رود. راهکار رسیدن به این شاخص، ترویج و ترغیب پژوهشگری از سال های نخست تحصیل است.
شناخت استعداد های ذهنی و سازمان دهی و مدیریت ذهن دانش آموزان به نحو اثر بخش با استفاده از روحیه ی شاد و امیدوار، در خلق ایده های جدید و نو آوری، از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه ی هر جامعه ای محسوب می شود.
اگر باور داشته باشیم که یاد دادن به دانش آموزان، هدایت گری است باید به آنان راه و رسم بیشتر دانستن، تأمل کردن، بیشتر خواندن، بهتر دیدن و فراتر دیدن را بیاموزیم. ارائه طریق برای دستیابی به بخشی از انبوه دانش ها و دانستنی های خارج از کتاب های درسی، مستلزم پرورش ذهنی نقاد و پرسش گر است. با چنین چشم انداز های نو در نظام های آموزش و پرورش، باید به این باور رسید که یاد دادن از همان سال های نخست یادگیری، باید پژوهش مدار باشد. کنجکاو کردن دانش آموزان، نشان دادن راه پاسخ یابی به آن ها، اهمیت بخشیدن به انتخاب مسیر درست پاسخ یابی، همه و همه، در چنین شیوه های جدیدی در صدر می نشینند.
تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق در جهت بستر سازی و توسعه فرهنگ پژوهش خصوصاً پژوهش های دانش آموزی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت و توانمندی های علمی دانش آموزان است.
با توجه به این مهم که یکی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت، تربیت دانش آموزان پژوهنده و با ایمان است و هچنین با هدف توسعه ی آموزشی مبتنی بر جستجوگری در بین دانش آموزان، موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین علیه السلام نخستین جشنواره علمی پژوهشی تاثریا را در سال تحصیلی ۹۵- ۹۴ برگزار نمود و اینک شاهد برگزاری پنجمین جشنواره علمی پژوهشی تاثریا در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ می باشیم.
جشنواره علمی پژوهشی تاثریا در صدد پاسخ دادن به این سؤال است که چه کنیم تا دانش آموزانمان در کنار یادگیری الفبای درسی، الفبای زندگی یعنی؛ احترام، اعتماد، انضباط، استقلال، ارتباط مؤثر و بهداشت روحی روانی را فرابگیرند و با معنویت و اخلاق، مسئولیت و تعهد و مهارت و نوآوری بیشتر مأنوس شوند.
خداوند منان را بسیار سپاسگزاریم که توفیق برگزاری پنجمین جشنواره علمی پژوهشی تاثریا در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ را به ما ارزانی داشت.
برخود لازم می دانیم از مسئول محترم و همکاران عزیز دبیرخانه سابق این جشنواره و همچنین از حمایت های بی دریغ و دلسوزانه ی مسئولین محترم موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین علیه السلام، کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.
ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای دانش آموزان پژوهشگرمان، از همراهی و هماهنگی کلیه ی مدارس امام حسین علیه السلام در سطح استان خراسان رضوی قدردانی می نمائیم و از خداوند سبحان، خاضعانه و خاشعانه خواستاریم که به ما توفیق دهد تا سال به سال به اهداف ترسیم شده در جشنواره ی علمی پژوهشی تاثریا نزدیک تر شویم و با احساس مسئولیت بیشتر در راه رسیدن به قله های علم و معرفت و جهاد علمی گام برداریم.
به اطلاع کلیه ی مدارس مقطع متوسطه اول و دوم امام حسین علیه السلام می رسانیم، پنجمین جشنواره علمی پژوهشی تاثریا در پنجمین سال برگزاری جشنواره در دو بخش ” پژوهش ” و” تلخیص کتاب “( خلاصه نویسی ) برگزار می گردد.
دانش آموزان پژوهشگر می توانند با توجه به علاقه و تمایل خود، یکی از شیوه های شرکت در جشنواره (پژوهش و تلخیص کتاب) را انتخاب نموده و متناسب با چارچوب ارائه شده در دستورالعمل، اثر خود را آماده نموده و در زمان تعیین شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
شایان ذکر است، هیچ تفاوتی به لحاظ داوری، امتیاز دهی یا ارزش گذاری بین این دو شیوه ی شرکت در جشنواره وجود ندارد.